Grivel - o marce

 


KIM JESTEŚMY

WPROWADZENIE

Grivel S.r.l. produkuje sprzęt alpinistyczny od roku 1818, obecnie ma więc ponad 190 lat. Biuro główne znajduje się w Courmayeur, tj. u podnóży najwyższej góry Alp, Mont Blanc. Firma uważana jest za jedną z najlepszych światowych marek zajmujących się sprzętem alpinistycznym. Jesteśmy światowym liderem w produkcji raków, ale również znajdujemy się w gronie liderów produkujących czekany.
1818 – 1990

•    1818 – rodzina kowali Grivel zaczyna przeistaczać produkcję narzędzi rolnych. Pierwsze czekany powstają w atmosferze sceptycyzmu.
•    1909 – brytyjski inżynier Oskar Eckenstein spotyka się z podobnym sceptycyzmem, kiedy pyta Henry’ego Grivela o wyprodukowanie pierwszych nowoczesnych raków.
•    1929 - Laurent, syn Henry’ego dokonuje genialnego wynalazku dwóch przednich punktów, które umożliwiają wspinaczom stanie przodem do ściany podczas atakowania stromych lodowych i śnieżnych nachyleń.
•    1936 – Amato Grivel, młodszy brat Laurenta, używając stopu chromolly ( nikiel – chrom – molibden) tworzy bardzo mocne raki, nie takie grube a przez to lżejsze, 360 gramów na parę. Owe raki, nazwane Super Leggero Grivel, zostały użyte do zdobycia trzech najwyższych szczytów na świecie, Mont Everestu, K2 oraz Kangchenjungi.
•    1982 – nowe rządy pod kierownictwem Gioachino Gobbi zostały utwierdzone w przekonaniu, iż ponad sto lat tradycji, nazwa marki oraz lokacja firmy są kluczem do przyszłego sukcesu.
•    1982 – system Grivela Super Courmayer, z jego częściami zamiennymi i wymienialnymi kilofami i łopatami, ustanowił siebie jako lidera na rynku.
•    1986 – Grivel staje się pierwszym wytwórcą, który prezentuje ergonomiczny, zakrzywiony trzonek: narodził się czekan Rambo a jego liczne egzemplarze nadal pozostają w użyciu.
•    1986 – Pierwsze stylisko Grivela z włókien węglowych!

1991 – dzisiaj

•    1993 – raki Rambo: usztywniony rak ze stabilną platformą bez wibracji. Zostały po raz pierwszy zastosowane kute punkty przednie, ogromna poprawa.
•    1994 – Grivel prezentuje nowe raki z czterema różnymi systemami wiązań, odpowiednimi dla wszystkich typów butów i różnych funkcji. Korzystanie z tworzywa sztucznego po raz pierwszy znajdzie wielu naśladowców!
•    1996 – The Machine – czekan, który zrewolucjonizował projektowanie narzędzi technicznych. Od tej pory jest to kształt, którego będą używać wszyscy producenci. W roku 1998 doświadczenie zdobyte w wyniku zawodów wspinaczkowych rozprzestrzenia ideę wspinania bez smyczy, Grivel jako pierwszy prezentuje czekan z hakiem, które ma pomóc we wspinaniu bez smyczy: „top machine”.
•    1999 – narodziły się raki Rambo Comp, zaprojektowane dla konkurencji wspinaczkowych, jako pierwsze używały  zębów skierowanych do tył, które zwiększały tarcie.
•    2003 – Grivel rozwiązuje problem gromadzenia się śniegu pod rakami za pomocą pierwszej pro-aktywnej podkładki przciwśnieżnej. Pozwala ona na pozbycie się śniegu z każdym powziętym krokiem, używając własnej elastyczności oraz ruchu alpinisty. Inni producenci starali się znaleźć alternatywę dla tego patentu Grivela, ale prawda jest taka, że nie istnieją inne realne alternatywy!
•    2004 – pojawia się czekan Monster z elastycznym trzonem. Współzawodnicy, bulderowcy, dry-toolersi – wszyscy oni stosują Monster, który jest nie tylko krokiem naprzód w temacie czekanów, ale również niezwykle skutecznym przedłużeniem rąk w haczeniu w terenach najtrudniejszych.
•    2006 – ultra lekkie czekany Matrix oraz raki Rambo Evolution 4: łatwiejsze w dopasowaniu, lżejsze i lepsze dla nowego pokolenia.
•    2007 – nowa seria Quantum kontynuuje tradycję najnowszej techniki wprowadzając materiały kompozytowe węgla stosowane w przemyśle lotniczym. Nasze kompozytowe czekany Quantum są najlżejsze na świecie, lżejsze niż te z włókna węglowego, lżejsze niż te zrobione z jakichkolwiek innych materiałów.

HISTORIA PRODUKTÓW

RAKI

Kiedy Grivel wymyślił pierwsze na świecie nowoczesne raki ( w oparciu o projekty Oskara Eckensteina) i rozpoczął ich produkcję ponad 80 lat temu, powstawały one z najlepszej jakości stali, jaką można było wtedy znaleźć; stare podkłady kolejowe były rozcinane, podgrzewane i ręcznie kute. Obecnie procesy produkcyjne zostały zmodernizowane i jest dostępna stal lepszej jakości. Raki same w sobie niewiele się zmieniły w zakresie wzornictwa  i funkcjonalności, z wyjątkiem historycznego wynalazku Laurenta Grivela z 1932 roku: 12-zębnych raków. Stal, której używa obecnie Grivel, jest twardsza niż w przeszłości. Zostało to podyktowane zmianą w kierunku prawie wyłącznego korzystania z punktów przednich na przestrzeni lat. Twardsza stal tworzy sztywną, strukturę pod stopami i skuteczniej przenika przez lód a także nie musi być tak często ostrzona. Wadą jest fakt, iż taka stal ma większą tendencję do ześlizgiwania się ze skały niż miękka stal oraz jest bardziej krucha. Obecnie rozpoczynamy od paska żelaza o grubości 3 mm, który kupujemy w stanie wyżarzonym, czyli jest on rozgrzany a następnie schłodzony w kontrolowany sposób, co czyni go wystarczająco miękkim do pracy. Wybieramy ten szczególny materiał ponieważ jest on bardzo mocny, zaczyna stawać się kruchy przy znacznie niższej temperaturze ( - 20şC) niż zwykła stal, która zmienia się już przy -5şC a także ma skład zbliżony do składu stali nierdzewnej, jest więc mniej atakowana przez korozję. Linia raków wykorzystuje nową technologię, obecnie jest ona na wyłączność Grivela, o nazwie „3 Dimensional Relief Stamping (3DRS)”; proces ten zwiększa wytrzymałość i sztywność nie tylko ramy raków,  ale również każdego zęba z osobna.

CZEKANY

W połowie 1800 roku rodzina kowali pracujących w Courmayeur, Grivel, zaczęła aktywnie wpływać na historię alpinizmu z ich małej fabryki znajdującej się u podnóża Mont Blanc. Grivelsi, rodzina z pochodzenia Walser, wykształcili już dobrą reputację związaną z narzędziami rolniczymi, które produkowali w miejscu, które stało się znane jako Les Forges; ta część Courmayeur nazywa się tak do dzisiaj. Ponieważ wielu alpinistów mijało fabrykę w drodze w góry, zaczęło dochodzić do wymiany ważnych pomysłów. W bezpośredniej odpowiedzi na potrzeby zarówno gór jak i alpinistów Grivel wprowadził zmiany w normalnym, robotniczym kilofie. W ten sposób, bez udziału prawdziwego wynalazcy, narodził się „PIOLET”. Głowice tych czekanów były ręcznie kute ze stali najlepszej jakości, były one poddawane obróbce cieplnej w celu zapewnienia większej odporności a żużel usuwano poprzez wirowanie ich w beczce z wodą. Następnie głowice były polerowane i osadzane na sztywno na jesionowych uchwytach. Górskie wymagania nieco ewoluowały w ciągu ostatnich stu lat i nowoczesne czekany są odzwierciedleniem tych zmian, ale podstawowe założenie narzędzia pozostaje takie samo. Kilka lat temu Grivel odkrył na nowo kucie jako proces produkcji nowoczesnych czekanów. Miejsce potężnych rąk kowala zajęły maszyny, lecz wyniki są takie same; włókna stalowe są jednolicie dostosowane w celu zapewnienia najwyższej możliwej wytrzymałości w określonej grubości, głowice składają się z jednego kawałka stali ( zamiast z wielu kawałków, spawane głowice) a w efekcie końcowym czekany wyglądają bardzo estetycznie, przez co miło jest na nie patrzeć i ich używać.